torsdag, oktober 04, 2007

Varför gör jag det här?

Eftersom min dator dog och tog med sig min nyfixade ej publicerade hemsida www.iabrandt.se så får den vila ett tag (tills det är utrett om min lillebror Slåsskars upplivningsförsök fungerar eller ej). Min lilla dagsyster "Illinea" inspirerade mig till att använda den här metoden istället...
Det är nu snart tre månader sedan jag kom ner från berget och landade på slätten och det känns riktigt skönt att sätta sig vid datorn och slappa lite efter ett häktiskt dygn (återkommer till detta snart). Under dessa månader har jag jobbat ganska mycket tillsammans med min mamma i hennes butik Nilssons. men jag har hunnit med en hel del annat kul också!
I början på augusti hade jag inflyttningsfest här - det var fullt hus med både slättbor och dalfolk. En klassisk terrängkrocket i becksvart nattmörker utkämpades, efter att potatissallad och grillning var avklarad...
Dagen efter fortsatte jag till Backamo tillsammans med dalfolket för Old Style Weekend. Att det var toppen behöver jag väl knappast säga! Sol, bad, bra musik, dans, trevliga mänskor och fina bilar!
Så fick jag kasta mig iväg till Götet på en jobbintervju och fick tillfälle att träffa lite fd kollegor där. Jag tog mig vidare till nästa intervju som var i Uddevalla dagen efter men där snubblade jag på mållinjen...
En hel del trevliga grillkvällar och annat ledde så småningom till att vi hade Möhippa och svensexa för Fia & Chrille! Vilken helg! Tjejgänget började redan på fredagen med att laga mat till lördagens lunch och som vanligt trasslade jag in mig så jag fick lov att sy en blå balettkjol till Chrille och texta skyltar... På lördagen började vi med gemensam frukost och sedan fortsatte vi till Uddevalla och satte vår höjdskräck på prov! Dessutom fick Fia chansen att kvala in i det gifta laget genom att spöa oss ogifta i tävlingen (givetvis la vi oss för husfridens skull). Efter lunchen blev det en sagostund på köpcentret Torp och efter det fortsatte vi norr ut till Tanum strand där svensexegänget mötte upp för fortsatt gemensamma aktiviteter. Vi hade det gott på uteplatsen innan vi fick en smaskig middagsbuffé och efter en liten paus (?) i stugorna så fick vi svinga våra lurviga på dansgolvet... Av någon anledning tog det ganska lång tid att ta sig från dansgolvet till stugan när bandet hade slutat spela. Måste ha gått vilse! Men efter den utsökta frukostbuffén på söndagen fick jag mig ett dopp i havet och även denna sommar var räddad!
Nästa vecka började med min pappas födelsedag. Tyvärr sammanföll det med hans storebrors dödsdag och istället för att firande blev det sorg. 7 veckor tidigare hade min farbror fått besked om att han hade obotlig cancer och han var otroligt pigg och positiv under tiden som gick. Eftersom det var mindre än ett år sedan deras lillbror dog så var det extra tungt. Jag och ett par av mina kusiner Biggan och Åsa fick i uppdrag att fixa musiken till begravningen och lyckades på något vis också dra på oss att göra ett bildspel där vi blandade min farbrors egna naturbilder med foton av honom från vaggan till graven.
Mitt i allt detta var det dags för mitt första styrelsemöte med Skaraborgs läns hemslöjdsförening. Jag kände mig väldigt ny på jobbet men det var kul! Nästa helg var det dags för den traditionella kräftskivan i sommarstugan i Loo. Som vanligt hade jag tjatat in mig med mina favoriter i den äldre generationen och hade en toppenkväll!
Så fortsatte det med hemslöjdsmöte av lokal karaktär i Vara innan det blev dags för en Stockholmstripp. Åkte redan på torsdag kväll och han med massor. Först blev det ett besök hos Jenny. På fredagen han jag med att hälsa på Inger och att se Slöjdsommarutställningen på Nordiska innan jag invaderade hos Marie. Så småningom hade vi fått i oss mat och kom iväg till Debaser och Rocket room. Fick stå i kö en hel evighet men hade trots allt en mycket trevlig kväll när vi väl kom in! Efter några timmars sömn var det bussen till Älvsjö och FORMEX som gällde! Denna gång var det "bara" jackan som försvann på resan. Mässan var som vanligt och när vi hade klarat av inköpen så hälsade vi på Inger och Hild innan vi fortsatte till Örebro för att träffa Sonja och därifrån hem till Grästorp.
Söndagen ägnades åt diktande inför bröllopet... Vi fick ihop det riktigt bra...
Vecka 36 var rätt snoig, sydde mig en "festblåsa" gjorde (tillsammans med resten av tjejerna) ett album från möhippan, var barnvakt, hjälpte till med dukningen, gjorde skyltar till äreport samt bil och så var det dax för begravningen. Lite nervöst med bildspelet men det emottogs väl och hela den borgerliga begravningsakten kändes jättefin faktiskt.
Sen var det BRÖLLOPET! Det var så fint så jag grät lika mycket som på begravningen... Min dagsyster har fina bilder och en rapport där ifrån på sin blogg http://illinea.blogspot.com/
Festen var toppen fast jag väntar fortfarande på att min bordskavaljer ska komma och bjuda upp till en dans (han kan ju i och för sig inte hjälpa att den oerhört dansante Johan han först till första dansen). Glapack spelade hela natten och vi hade vrålkul!
Så kom lugnet! Eller? Möte med slöjdföreningen i Vara... Möte på Nääs... Utställningsvakt På äventyr med slöjden och besök hos Maggan... Handgrävning av dränering på Härstorp... Semester i Dalarna (återbesök på berget, flyttning, besök på Banken (den som har öppet på kvällar och nätter) mera flyttning, trädnertagning, mera flyttning, dans i Enviken, gardinsömnad och Leksandsknäcke)... Pruta och köp... "Kalajs på Grönalund" och grillning på Hunneberg. Betydligt lungare tempo alltså! Nu har ni antagligen skavsår i ögonen så jag återkommer till det sista dygnet när jag har gjort lite nyttiga saker här!

Inga kommentarer: