onsdag, oktober 10, 2007

Jubileumskonsert på hög nivå

Om nu tillgången på folkmusik och rockabilly är något mer begränsad här än i dalarna så hade jag i Insjön sällan möjligheten att gå endast ett kvarter för att lyssna på hovsångerskan Helena Döse. "Vem är det" kan jag tänka mig att ni undrar även om namnet är vagt bekant. OK, hon är operasångerska och har uppträtt på de stora operasenerna runt om i världen sedan början av 70-talet (läs mer på http://www.helena-doese.com/). Så kommer hon till Grästorp! Hon ackompanjerades av grästorpssonen till lika hennes fd hyresgäst Magnus Wassenius (http://www.magnus.wassenius.dinstudio.se/) vilken vi troligen har att tacka för denna fina konsert.
Grästorps musikförening, tidigare Grästorps kammarmusikförening firar alltså 20 år i år och föreningen har betytt mycket för mig ända från starten. Just när jag började spela Cello drog dom igång och jag och min kompis Christina var alltid med på konserterna och fascinerades av de fantastiska musikerna. Och även om jag inte direkt närde någon dröm om att bli professionell cellist så fick man ju inspiration av musikerna. Idag drömmer jag om att komma igång med spelandet igen men jag kommer inte loss...
Åter till konserten! Magnus lotsade oss igenom det hela på ett lättsamt sätt. Programmet startade i norden och tog oss med ut i världen och de blandade visor och musikaler med opera och operett. Magnus tog även han till sången, något som vi inte har hört tidigare även om han har medverkat i ett flertal konserter både som pianist och altviolinist genom åren, till och med i duett med Helena.
Ni som inte var där missade något och som jag just skrev till en kompis som inte har fått förmånen eller tagit chansen att lyssna på opera; "Tänk på Julia Roberts operaupplevelse i Pretty Woman", så är det!

Inga kommentarer: