söndag, oktober 21, 2007

Barndop och treårskalas!


Snart har man nått slutet på en härlig helg. Började väl itne så muntert i Fredags med begravning men efter tre begravningar där huvudpersonerna var allt för unga var det skönt att kunna sitta och minnas en person som var färdig med sitt liv. "Faster Gunvor" har fått frid och det trorjaghon har längtat efter länge! Gudstjänsten var jättefin och jag hade inte så värst mycket dåligt samvete för att jag inte kunde spela cello för henne. Min "ersättare" skötte sigganska bra får jag säga och organsisten lika så. Vi fick höra Gammal fäbosalm, Våren, Air och Amazing Grace. Själv gjorde jag vad jag kunde för att psalmsången i form av "Tryggarkan" och Härlig är jorde... Det gjorde kusin Karin också och man kan väl säga att det blev en spännande blandning...
På lördag morgon kom Dagmamman och Dagpappan och hämtade mig vid 06.10 och vi for till Nyköping, det var lite trafik och nya bilen går bra så vi var upp e vid tiotiden. Anders och Chrille hade åkt till församlingshemmet och förbett så kvar i lägenheten fans Sofia och 4 barn. Hon ville hemskt gärna sova lite middag när vi hade varit där en stund. Kusinerna Anderson/Axelsson hade skitkul! Moa och Alva slogs lite lagom och Alva hade en dålig dag och var ganska tjurig. Tomas var pigg som en mört och Elisabeth och Moa fick i honom en tallrik gröt på ett kick. Efter en snabbmåltid var det så dags att svida om och ge sig iväg till kyrkan. Det gick ganska bra. Alla kom med - till och med Dopklänngen.
Det var en flicka också som skulle döpas och det hela började med en procession med prästen, faddrarna, föräldrar och barn. Det var samma präst som vid Emmas dop och han var mycket pedagogisk och det hela avlöpte snabbt och väl. Tomas SOV ända tills själva dopet var över. Strax innan han lämnade över honom till fadderpappan Chrille så vaknade han till och tittade på oss med sina stora ögon. Rickard som också skulle vara fadder blev sjuk och kom inte längre än till Brudkammaren. Vi andra fortsatte dock till församlingshemmet för dopfest och treårskalas!
Vi fick porterstek och potatisgratäng och det smakade toppen. Sedan var det fullt ös i Lekhallen innan det var dags för tårta. Emmas presentöppning såg jag inte mycket av men jag fick en repris på förmiddagen i dag. När det var slut på Festligheterna tog Elisabeth och Birgitta med sig Emma och Tomas hem och karlarna och jag tog hand om städningen. Själv hamnade jag i diskbaljan och det hela gick otroligt kvickt och lätt. Väl hemma blev det tårta och så öppnade vi Tomas presenter efter barnen hade somnat. Birgitta och Bertil åkte till hotellet efter det, men vi andra tog ett glas vin. Efter vinet sov vi andra också rätt snart…Vi sov alla hur gott som helst och Tomas vaknade först vid 6. Elisabeth var förståss kaffesugen och gick således upp en stund med honom men sedan somnade dom om så vi fick sovmorgon ända till 8. Efter frukost förevisade Emma sina presenter och sedan lekte hon med min telefon. Lite av resultatet ser ni nedan (två bilder på lille Tomas, en på hunden hon fick i födelsedagspresent och så förståss ett självporträtt). Det var jättekul att träffa Emma och Tomas igen och Tomas kund sitta och nästan krypa. Åla fram på golvet kunde han i alla fall. Anders passade på att gå igenom frimärken för veckans uppdatering på Tradera så han var fullt sysselsatt så länge vi tog hand om barnen.
En härlig helg var det och nu skulle jag förståss göra lite vettiga saker men det kan man ju alltid göra en annan dag…






Inga kommentarer: